Polygraph
תמונה של פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים

פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים

ארז עמרון – שמאי מקרקעין מוסמך וחבר בלשכת השמאים פועל בשיתוף עם עורכי דין מובילים בישראל בתחומי הנדל"ן והמקרקעין, הצוואות והירושות- תחומים הכרוכים זה בזה לעתים קרובות.

ארז עמרון שמאי מקרקעין בחיפה מציג ניסיון רב בליווי הליכי פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים ויורשים, ומלבד הערכות שווי לנכסי מקרקעין המבוצעות תחת אמות מידה קפדניות במקצועיות שאין שנייה לה, מעמיד לרשות לקוחותיו גם את מיטב ידיעותיו וניסיונו, הכוונה והצגת אפשרויות הפירוק, תוך התייחסות לשווי הנכס הנוכחי והעתידי, תחשיבי מיסוי, וכדאיות כלכלית אל מול צרכים אישיים ורגשיים הכרוכים לא אחת בסוגיות מימוש ירושה

פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים

פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים הוא הליך אשר עשוי להתקיים מבחירה וביוזמת האחים, דוגמת השקעה משותפת של האחים במקרקעין, ופירוק השיתוף בשל חילוקי דעות על אופן ניהול ההשקעה ומימוש הנכס. יחד עם זאת, המונח מוכר ושכיח יותר במקרים בהם השיתוף נכפה על האחים, בשל קבלת דירה או נכס מקרקעין אחר בירושה או במתנה.

בשונה מירושת הון, הניתנת לחלוקה שוויונית וברורה, בהתאם לרצון המצווה, ירושה של מקרקעין היא ירושה מורכבת יותר, הכרוכה בהליכי רישום זכויות, מיסוי מקרקעין ומיסוי מתנות וירושות. קבלת נכס מקרקעין בירושה הניתן למספר אחים ויורשים, מוסיף למורכבויות הללו גם סוגיות הנוגעות לאופן מימוש הירושה והנכס.

הורים רבים נוהגים להוריש לילדיהם את עיזבונם, לרבות דירת מגורים או נכסי נדל"ן אחרים אשר ברשותם, מכורח חוק הירושה או מכורח צוואה, תחת הנחיות כלליות הנוגעות להיקף הזכויות של כל יורש בנכס.

בין אם מדובר בחלוקה שוויונית ובין אם לאו, פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים מחייב הליך משפטי, התנהלות בירוקרטית והחלטות הנוגעות לאופן המימוש והחלוקה,  בהתבסס על הערכת שווי הנכס בצורה מדויקת ומקצועית, על ידי שמאי מקרקעין מוסמך.

בין השאלות והסוגיות הנפוצות בהליכי פירוק שיתוף במקרקעין בין יורשים

מתי נדרש פירוק שיתוף במקרקעין

ככל שקבלת ההחלטות בנוגע למימוש נכס מקרקעין בבעלות משותפת מתבצעת בשיתוף פעולה ובהסכמה של כל בעלי הזכויות, לא נדרשת התערבות והכרעה בסוגיית המימוש ולא יהיה צורך בהליך פירוק שיתוף. במקרים בהם בעלי הזכויות על הנכס חלוקים בדעתם בנוגע לאופן המימוש, רשאי כל אחד מבעלי הזכויות הרשומים לפנות לבית המשפט בבקשת פירוק השיתוף.

עוד מאמרים:

פירוק שיתוף גירושין כל המידע >> 

הערכת נכסים >> 

כיצד תתקבל ההחלטה על פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים

על מנת לקבל את ההחלטה הנוגעת לאופן פירוק השיתוף בצורה ההוגנת ביותר, יבחן בית המשפט את מאפייני הנכס והירושה, שווי הנכס על פי שמאות מקרקעין עדכנית, היקף הזכויות של כל יורש וכן את רצון היורשים.

האם ניתן לבצע פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים יורשים ללא הליך משפטי

במידה והאחים היורשים מסכימים על אופן הפירוק, או לחילופין מימוש משותף של הנכס, לא יידרש פירוק של השיתוף על ידי בית המשפט. בין האפשרויות הנפוצות למימוש הנכס בהסכמה:

  • השכרת הנכס וחלוקה בדמי השכירות
  • מכירת הנכס וחלוקה בכספי המכירה
  • רכישת הזכויות של היורשים על ידי אחד מן היורשים.

מדוע חשוב לקבל הערכת שווי נכס על ידי שמאי מקרקעין

במקרה של פירוק שיתוף במקרקעין בין אחים בהליך משפטי- יחייב בית המשפט את היורשים בהצגת אסמכתאות שונות, בניהן שומת מקרקעין עדכנית.

יחד עם זאת, בין אם מדובר בפירוק השיתוף בהסכמה ובין אם בהליך משפטי, הערכת שווי הנכס תספק את המידע והכלים לאפשרויות המימוש או הפירוק, הכדאיות הכלכלית, על בסיס בחינה מדוקדקת של שווי הנכס הריאלי, מגבלות וחריגות, חבויות מס אפשריות, זכויות בנייה עתידיות ומשמעותן ומידע חשוב נוסף.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות | צרו קשר

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.