Polygraph
תמונה של פירוק שיתוף גירושין

פירוק שיתוף גירושין

הליך גירושין טומן בחובו לא מעט אתגרים רגשיים ונפשיים, ויחד עם זאת כולל צדדים מעשיים, אשר ניהולם באמצעות כלים מקצועיים, עשוי להקל על בני הזוג להשלים את ההליך במהירות, למנוע חסמים בירוקרטיים ואף לחסוך בכסף רב.

ארז עמרון- שמאי מקרקעין מוסמך, מלווה זוגות רבים בהליכי פירוק שיתוף גירושין, ומשתף מניסיונו הרב, בחשיבות הליווי המקצועי, ומקומו של שמאי מקרקעין בתהליך:

האתגרים והפתרונות ב- פירוק שיתוף גירושין

פרידה של בני זוג, ויישום של פירוק שיתוף גירושין, אינה שונה מפירוק של שותפות עסקית אחרת. על מנת להבטיח את זכויות שני הצדדים בהליך ולהגיע להסכמות המשקפות את רצון וזכויות בני הזוג, נדרשת בחינה קפדנית, תיעוד ורישום כלל המשאבים הפיננסיים והחומריים, לרבות זכויות במקרקעין ורכוש, על פי שוויים.

עריכת הסכם גירושין והגעה להסכמות מחייבות על בסיס הערכה, עשויה להוביל למורכבויות וקשיים, ולתקוע יתד בגלגלי הליך הפירוק והגירושין- המורכב ומאתגר בלאו הכי.

מיקי ונועם החליטו על פרידה וגירושין לאחר 24 שנות נישואין, ולמרות הכעסים והתסכולים שהובילו לכך, החליטו על פירוק שיתוף גירושין בהסכמה, בדרכי נועם ובהוגנות, ללא מלחמות מיותרות.

עוד מאמרים:

הערכת נכסים כל המידע >> 

התחדשות עירונית >> 

מפת הדרך להליך גירושין מוצלח התפקיד הקריטי של שמאי מקרקעין

מאחר ושניהם עובדים ומשתכרים משכורת דומה, וילדיהם המשותפים צפויים לחלוק את זמנם בין שני בתי ההורים במסגרת הורות משותפת, הסכימו השניים על חלוקת רכושם באופן שווה והוגן, ללא חבות של תשלומי מזונות מכל צד.

הם ערכו רשימת מצאי מלאה של כלל רכושם: החל מחסכונות, קרנות פנסיה והלוואות, בית צמוד קרקע הממוקם באחת השכונות הוותיקות של העיר חיפה, רכב פרטי שרכשו לא מכבר, ועד לריהוט ומוצרי החשמל הביתיים. לאחר שהצמידו תג מחיר מוסכם לכל שורה ברשימה, החליטו השניים על אופן החלוקה והאיזון של כלל רכושם, ועל מכירת הבית וחלוקה בכספי המכירה באופן שווה.

מתווך מקומי העריך כי לאור מאפייני הבית המשופץ ובהתחשב בעסקאות שנחתמו בסביבה בשנה האחרונה, יוכל למכור את הבית במהירות, והעריך את מחירו בשווי 2,500,000 ₪. עם העמדת הבית למכירה החלו שני בני הזוג בחיפוש אחר פתרונות מגורים, כאשר למיקי חשוב היה לרכוש דירת מגורים במהירות, ואילו נועם בחר בשלב זה לעבור להתגורר בבית הוריו. עם החשיפה למצב השוק ולאפשרויות, הבינה מיקי כי כל נכס אחר העמד בציפיותיה ידרוש הוספה של מעל מיליון ₪, ולאחר בדיקה מול הבנק וקבלת אישור עקרוני למשכנתא שמשקפת את יכולותיה, בחרה לרכוש את חלקו של נועם בבית ולהעביר לידו 1,250,000 ₪, הסכמה שעוגנה בהסכם הגירושין.

איך שווי נכס שונה משפיע על תנאי משכנתא ופירוק רכוש בגירושין

במטרה להשלים את תהליך נטילת המשכנתא על בסיס אותו הסכם עקרוני, נדרשה מיקי להציג לבנק את שווי הנכס, כפי שנקבע ונחתם על ידי שמאי מקרקעין. הערכת השמאי שבוצעה בקפדנות ובמקצועיות וכללה בחינה מקיפה של הנכס והרישומים, הובילה להערכה נמוכה מן המצופה, וקביעת שווי הבית על סך 1,950,000 ₪ בלבד. ההפרש הגבוה בין הערכת השווי העצמאית שביצע המתווך והערכת השמאי, נבעה מחריגות בנייה מהותיות אליהן לא היו בני הזוג מודעים, וכן להיתרים ותכניות שניתנו על ידי הרשות להקמת שכונת מגורים שתכלול עשרות יחידות דיור חדשות- בסמיכות.

הערכה זו הולידה כדור שלג, כאשר הבנק הקטין באופן משמעותי את סכום המשכנתא שתוכל מיקי לקבל, הרע את תנאי המשכנתא בשל אחוז המימון הגבוה יותר שנדרש, ואילו נועם שכבר החל בחייו החדשים- סירב בתוקף להפחית מן הסכום המיועד לעבור לידיו, אותו קבעו בניהם בהסכם הגירושין החתום שאושר על ידי בית המשפט.

לסיכום:

למרות רצוני העז לסייע בידי בני הזוג ולהשלים את הליך פירוק שיתוף גירושין בהסכמה ובדרכי שלום, הפער בין הציפיות לשווי הנכס בפועל היה גדול מכל שיקול דעת וגמישות אפשרית, ומאחר ובידי מיקי לא היה הסכום אליו התחייבה בחוזה, ההליך התגלגל לפתחו של בית המשפט, וגבה מהשניים עלויות משפטיות רבות לצד הידרדרות מערכת היחסים לכדי מלחמה יקרה וארוכת שנים.

סיפורם של נועם ומיקי הוא אך דוגמא אחת מני רבות, לחשיבות הליווי של שמאי מקרקעין מקצועי ומנוסה, כבר בתחילת הליכי פירוק שיתוף גירושין, בטרם חתימה על חוזה מחייב, ככלי לאיזון הוגן של משאבים ונכסים.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות | צרו קשר

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.